• 09 April 2024: Luchthaven Pastoraat.

Op 9 april kwam Marieke Meiring, Pastor bij het luchthaven pastoraat, ons vertellen over haar werk. Op Schiphol is een stiltecentrum waar reizigers welkom zijn. Marieke werkt met 3 collega pastors en 7 vrijwilligers. Zij begeleiden reizigers die zich in een moeilijke situatie bevinden b.v. omdat hun papieren niet in orde zijn of vanwege een overlijden van een dierbare in het buitenland. Ook mensen die verward zijn, overprikkeld zijn door de reis, autisme of dementie hebben worden geholpen en naar het stiltecentrum begeleid. Ook bij de MH17 ramp konden zij veel betekenen. Het pastoraat is neutraal, alle mensen worden geholpen ongeacht ras of geloof. Met beeld en geluid gaf Marieke een duidelijke en interessante lezing. Dankzij de microfoon was zij goed te verstaan.  Het was een goede avond!

Groet Tineke Loos

• 12 maart 2024 Dikke Dames schilderen

Het bestuur heeft deze avond ‘Dikke Dames schilderen’ georganiseerd.

Iedereen kreeg een canvas bord, kwasten en verf.

Er waren verschillende voorbeelden en met behulp van carbonpapier kon je de afbeelding op het canvas zetten.

Zo was het voor iedereen haalbaar en er zijn leuke schilderijen gemaakt.

De animo was groot en het  was dan ook een volle bak.

Er waren 41 leden aanwezig.

Het was een gezellige avond!

Groetjes Tineke Loos

• 13 februari 2024 Wethouder Gerben van Duin

Gerben van Duin is wethouder Welzijn, Jeugd en Sport in de gemeente Kaag en Braassem en kwam op onze VIRA-avond over zijn werk vertellen.

Hij schreef namens VNG mee aan het Nationaal Sportakkoord en legde met behulp van een levensloop banner de afspraken uit die moeten leiden tot gezondere Nederlanders.

Dat geldt voor elke leeftijd van de wieg tot het graf.

Bewegen levert een belangrijke bijdrage aan vitaliteit. Dat hoeft geen sport op topniveau te zijn, maar elke vorm van bewegen draagt bij aan fysiek en mentaal welzijn. Het vermindert stress en overbelasting.

Hij organiseert zinvolle acties voor het bevorderen van het algeheel welzijn door roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht terug te dringen.

Zorgkosten stijgen en overgewicht is volksziekte nummer 1, daarom benadrukt hij het belang van preventie.

Hij hield in een volle zaal een bevlogen pleidooi voor een gezonde levensstijl.