• Excursie Herenboeren aan den Drecht 24-4-2024

De weersvoorspelling was goed, maar het weer zelf dacht daar heel anders over.

We vertrokken om 9.30 uur met 17 dames op de fiets naar Leimuiden en werden onderweg getrakteerd op een ijskoude wind en hagelbuien. Na aankomst sloten 4 dames aan, die met de auto waren gekomen.  In de voormalige melkerij stonden stoelen klaar en werden we gastvrij ontvangen met een kopje thee of koffie en heerlijke zelfgebakken lekkernijen.

Herenboeren aan den Drecht is gestart in 2021 met als doel om samen duurzaam voedsel te produceren.

Het is een coöperatie met leden uit de buurt van Leimuiden/Kaag en Braassem. De grond wordt gepacht. Via inleg van alle leden is het startkapitaal bij elkaar gelegd om de Herenboerderij aan te leggen. Samen runnen zij een kleinschalig gemengd boerenbedrijf. Een boer is aangesteld voor de dagelijkse werkzaamheden op het land.

Er werd gestart met groenteteelt, maar gaandeweg zijn er ook kippen, varkens en koeien bijgekomen.

Leden en vrijwilligers helpen intensief mee om de boerderij draaiende te houden en krijgen tegen betaling elke week een tas met de lekkerste verse groenten, eieren en als je wilt ook vlees.

Na deze uitleg volgde een rondleiding over het bedrijf.

Intussen was het gelukkig droog geworden en reden we om half 1 weer terug naar Roelofarendsveen.

• 09 April 2024: Luchthaven Pastoraat.

Op 9 april kwam Marieke Meiring, Pastor bij het luchthaven pastoraat, ons vertellen over haar werk. Op Schiphol is een stiltecentrum waar reizigers welkom zijn. Marieke werkt met 3 collega pastors en 7 vrijwilligers. Zij begeleiden reizigers die zich in een moeilijke situatie bevinden b.v. omdat hun papieren niet in orde zijn of vanwege een overlijden van een dierbare in het buitenland. Ook mensen die verward zijn, overprikkeld zijn door de reis, autisme of dementie hebben worden geholpen en naar het stiltecentrum begeleid. Ook bij de MH17 ramp konden zij veel betekenen. Het pastoraat is neutraal, alle mensen worden geholpen ongeacht ras of geloof. Met beeld en geluid gaf Marieke een duidelijke en interessante lezing. Dankzij de microfoon was zij goed te verstaan.  Het was een goede avond!

Groet Tineke Loos

• 12 maart 2024 Dikke Dames schilderen

Het bestuur heeft deze avond ‘Dikke Dames schilderen’ georganiseerd.

Iedereen kreeg een canvas bord, kwasten en verf.

Er waren verschillende voorbeelden en met behulp van carbonpapier kon je de afbeelding op het canvas zetten.

Zo was het voor iedereen haalbaar en er zijn leuke schilderijen gemaakt.

De animo was groot en het  was dan ook een volle bak.

Er waren 41 leden aanwezig.

Het was een gezellige avond!

Groetjes Tineke Loos