Fietsen en bezoek aan De Bommelzolder 27 september 2023

Op 27 september zijn we met 17 leden (13 op de fiets en 4 met de auto) via een mooie route naar ‘de Bommelzolder’ gegaan. Een museum over het werk van Marten Toonder in Zoeterwoude Wei poort.
In 1998 zijn de heer en mevr. Oosterheerdt begonnen met het verzamelen van al het werk van Toonder. Hun schuur plus zolder staat helemaal vol met boeken, beeldjes, tekeningen, bekers en alles wat in de loop der jaren is uitgegeven en wat als reclamemateriaal op commercieel gebied is uitgebracht van Bommel en Tompoes etc. Er waren ook veel teksten te lezen. Veel humor zit daarin. Deze bijvoorbeeld:” Heer Bommel las de volgende morgen bij zijn ochtend pap met welgevallen zijn krant. Er stond een aardig stukje in over de verdienstelijke stadsgenoot O.B. Bommel- en zoiets is prettig om te lezen wanneer men het zelf is.’’

Woorden als zielknijper, minkukkel, kommer en kwel zijn door Toonder geschreven en zo aan de Nederlandse taal toegevoegd. Toonder schreef en illustreerde alles zelf. Een spiegel noemde hij een ‘’kaatselaar’’ en een paraplu een ‘’natschudsel.’’

We hebben het leuk gehad en er was veel herkenning.
In 2025 stopt de familie Oosterheerdt met het museum en gaat de hele inhoud naar het nieuw te bouwen ‘Bommelwereld in Groenlo. Gelukkig wordt het werk daar weer voortgezet en gaat het niet verloren!

Aan de picknicktafel aan de rand van Leiden namen we de tijd om onze lunch op te eten! En wie met de auto waren hebben nog een bezoekje gebracht aan de kaaswinkel in Zoeterwoude.

Groetjes Tineke